Digitala verktyg i min undervisning

Digitala verktyg är ett naturligt inslag i min undervisning

I dagens skola har vi få pliktbarn och fler lustbarn som måste stimuleras för att ta till sig kunskaper på olika sätt. Digitala verktyg bidrar till att eleverna blir mer nyfikna och vill lära sig mer. Självklart måste man som lärare alltid ha ett syfte med det digitala verktyget som ska användas och på vilket sätt, så det inte blir en leksak utan ett arbetsredskap. För mig är det ett arbetssätt som gör att mitt ämne blir mer intressant och jag som lärare kan differentiera momenten i min undervisning på ett helt annat sätt. Ett plus är det också att eleverna hänger med i den digitala utvecklingen. Det finns fler fördelar tycker jag, genom att jag använda mig av digitala verktyg i min undervisning har jag lättare att differentiera min undervisning, ge eleverna snabb feedback och eleverna kan visa sina kunskaper på olika sätt. Jag kan på ett lätt sätt följa elevernas arbetsprocesser, framsteg och utveckling. Som ni säkert vet möter vi praktiskestetiska lärare många elever i veckan och det kan vara svårt att se alla elever hela tiden. Jag har i många år arbetat med digitala verktyg i min undervisning och har vid två tillfällen blivit nominerad till guldäpplet. 2021 blev jag finalist i guldäpplet som är ett lärarpris där man belyser lärare som arbetar med digitala verktyg i sin undervisning. Jag gick där ifrån med en stolt andra plats och ett guldäpple.

Så här arbetar jag med digitala verktyg i in undervisning

Vikarie- och extrauppgifter – Jag bygger de här uppgifterna i PREZI som är ett presentations verktyg. Här kan eleverna snabbt följa uppgiften och på egen hand ta sig fram. Det är också lättare för vikaren jag har då jag samlat all information på ett ställe. Här kan ni se ett exempel på hur det kan se ut.

Idéutveckling – När jag låter eleverna träna på idéutveckling använder jag mig av många olika digitala verktyg. Eleverna brukar träna på att visa sin inspiration med hjälp av bilder i ett kollage. Detta för att det är lättare för elever att binda upp sina resonemang på bilder och kunna visa vad de tagit med sig i sitt slöjdföremål från sin inspiration. Eleverna kan arbeta i PowerPoint, Google presentation eller Book Creator.

Skissa – Eleverna skissar ibland sina föremål 3 dimensionellt och då använder jag mig av det nätbaserade programmet Tinkercad som är ett lätt 3D modelleringsprogram. Ibland skriver vi ut elevernas skisser i vår 3D printer.

Ord och begrepp – Jag använder mig av Wigert Online när jag gör begreppslistor med bildstöd till eleverna. Här är det också lätta att få in översättningar på ord till elever som inte har svenska som första språk.

För att eleverna ska träna på ord och begrepp gör jag finns i sjön spel och memory spel med ord och begrepp, då använder jag mig av Publisher.

De mindre eleverna brukar få arbete med appen Chatter Pix för att leka in olika verktygs namn och vad de används till. Här kan ni se hur det kan se ut.

Formgivning – Eleverna kan ibland dekorera sina föremål med hjälp av olika tekniker. En digital teknik som jag använder mig mycket av är en skräplotter som kan skriva ut elevernas design i olika material. Vi använder oss mycket av textil vinyl som vi sedan pressar på elevernas föremål. Detta är ett lätt sätt att få föremålen att få ett proffsigt uttryck.

Reflektera – Eleverna reflekterar och dokumenterar sin arbetsprocess i ett digitalt program. Vi använder oss av Showbie som är ett nätbaserat program. Jag har tidigare använt mig av Google Classroom och olika bloggar. Men Showbie är det program som jag tycker har allt, här kan eleverna visa sina kunskaper på olika sätt, jag kan komunisera snabbt och enkelt med eleverna samt lägga upp uppgifter, filmer och dokument. För mig som lärare kan jag lätt följa elevernas processer och lägga in arbetsbeskrivningar som jag filmat in för att eleverna skall ta sig vidare i sin arbetsprocess på eget sätt. Jag kan snabbt ge feedback till eleverna och feedbacken behöver inte vara skriftlig. Jag spelar in filmer till elever som är i svårighet. Showbie för mig är ett fantastiskt program där jag lätt kan differentiera för att alla elever ska ta till sig och visa sina kunskaper på bästa sätt.

Inspirera – För att få eleverna till att vilja arbeta med gamla hantverkstekniker och prova på olika material, verktyg och maskiner måste jag som lärare hitta elevernas intresse. Jag lägger mycket tid på att få eleverna inspirerade och vilja slöjda. Ibland kontaktar jag kända svenska personer som kan spela in hälsningar till mina elever för att uppmuntra dem att utveckla olika förmågor. Det kan se ut så här.
Jag vänder mig ofta till företag, föreningar och andra samarbete för att samarbeta så eleverna känner att uppgiften är på riktigt. Då blir det ett mer problembaserat lärande för eleverna.

Omvärlden – Studiebesök i dagens skola är en kostsam aktivitet. Jag brukar i stället låta eleverna besöka muséum och utställningar runt om i världen digitalt. Jag använder mig av den digitala plattformen Google Art and Culture. Här kan eleverna besöka museum runt om i världen och få informationen översatt på olika språk. Här finns färdiga presentationer, aktiviteter och spel. Plattformen finns även som app.

Arbetsro – För att eleverna skall komma in i ett flo när de slöjdar hos mig får de ibland lyssna på ljudböcker samtidigt som de slöjdar. Detta är perfekt när eleverna arbetar med handverktyg och tekniker som virkning, stickning, broderi och vävning. Jag använder mig av Polylino som är en digital tjänst och hörlurar så eleverna kan skärma av sig.

För att dela med mig av mina erfarenheter och inspirera andra slöjdlärare i landet driver jag ett Instagram konto där jag delar med mig av mitt dagliga arbete med slöjden för alla som vill.
Mitt konto heter karolin­_wagner_slojd.

Jag tillsammans med två andra, Pelle som är slöjdlärare i Höllviken och Marcus som är programmerare, har skapat en digital plattform för slöjdlärare som heter Terminsplanera. . Här kan man ta del av uppgifter som är kopplade till kursplanen, få ett verktyg där du lätt kan planera undervisningen och bedöma elevernas arbete. Plattformen gör det enkelt för dig att kommunicera med sina elever och ge feedback.