Planeringar våren 2022
Åk 3 - första mötet med slöjden (hel termin)
Syfte:
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna skall få kunskaper i olika tekniker som makramé, kumihimo, tovning och vävning. Eleverna kommer att utforska och få information om olika material som ull, bomull, akryl och nylon. Eleverna kommer få insyn i hur en slöjdprocess kan se ut ifrån utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat.
Vi kommer att titta närmre på vad olika färger och symboler har för betydelse i olika kulturer och högtider. Eleverna kommer att lära sig en massa slöjdbegrepp som vi kommer ha nytta av när vi berättar om hur vi har arbetat med olika tekniker och material.
Förmåga vi tränar på:
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centrala innehåll jag kommer att beröra:
Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
Utforskande av materialens, redskapens och verktygens möjligheter.
Berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
Hur färg, form och material påverkar slöjdföremåls uttryck.
Några slöjdmaterials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.
Ni kommer att få:
Prova på olika knyttekniker som makramé, kumihimo och vänskapsband
Utforskning av olika material, naturmaterial ull och bomull och syntetmaterial, nylontråd, akrylgarn, vadd.
Kunskaper om hur man utvinner olika material - bomull och ull
Karda och spinna ull
Tvinna tråd
Kunskaper om hur man skapar ett tyg av tråd - vävningens grunder, tovning
Prova på tekniken vävning
Prova på tekniken tovning (våttovning och nåltovning)
Lära sig vad en skiss är och varför man skissar i en idé process
Kunskaper om hur vi arbetar från idé till färdigt slöjdalster - arbetsprocessen
Kunskaper om hur vi presenterar vad vi har gjort genom att berätta om det och analysera vår process.
Inspiration från pixi böcker till vårt skapande
Kunskaper om vilka färger och symboler vi hittar i olika högtider och kulturer.
Åk 4 - Symaskinen och jag (hel termin)
Syfte:
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk med symaskinen som tex.applikation, maskinbroderi och vad man kan åstadkomma med sömnad. Eleverna kommer att få möjlighet att arbeta med materialet bomull och få experimentera med olika sorters tyger av bomull. Vi kommer att arbeta med hur en slöjdprocess ser ut från utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. Eleverna kommer att få träna på att följa olika arbetsbeskrivningar och måste på så sätt lära sig olika relevanta slöjdbegrepp.
Förmåga vi tränar på:
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
Centrala innehåll vi berör:
Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
Ni kommer att få:
Kunskaper om hur symaskinen fungerar
Grunderna till vad man kan göra med en symaskin
Kunskaper om symaskinens historia
Lära er olika begrepp som man använder sig av när man syr på symaskin
Lära dig att följa arbetsbeskrivningar
Lära dig tekniken applikation
Lära dig hur man gör olika moment för att framställa små sömnadsprojekt
Kunskaper om materialet bomull och dess användningsområde
Lära sig planera upp ett sömnadsprojekt med skiss
Lära sig analysera sin arbetsprocess - hur har det gått under processen och vad beror det på
Åk 5 - Lapp och lapp och garnarbete (heltermin)
Syfte:
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverkstekniker som lappteknik och garnteknik. Vi kommer att undersöka och experimentera med materialen bomull, ull, akryl i olika former.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. På så sätt ska undervisningen bidra till att väcka elevernas nyfikenhet och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om färg genom färglära. Vi kommer att fokusera på hur man konstruerar olika lappteknik mönster och hur ett stick- virkmönster kan se ut. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med slöjdbegrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck.
Förmåga vi tränar på:
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centrala innehåll vi berör:
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
Ni kommer att få:
Lära er lappteknikens historia
Kunskap om olika bomullstyger
Experimentera i hur man kan komma fram till ett lappteknik mönster
Lära er grunderna i lappteknik och paper piecing
Träna på att sy på symaskin
Lära er begrepp och slöjdord som rör lappteknik och garnarbete
Träna på att presentera en idé med skiss
Träna på att förklara sina val av material i form av färg och mönster
Kunskaper om ull- och akrylgarn och hur man kan skilja dem åt
Lära sig grunderna i virkning, stickning och quick knitting
Få kännedom om hur ett virk- stickmönster ser ut och kan följas
Lära sig om virk- och stick historia
Åk 6 - Vår shop (ca 12 veckor)
Syfte:
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk som sashiko och sömnad med symaskin.Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. Vi kommer att fokusera på hur det är att arbeta mot en kund och vad som krävs av tillverkningen av ett föremål för att kunna sälja det. Vi kommer att experimentera med olika material genom att återbruka och eleverna kommer att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.
Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man väljer och hanterar material för att främja en hållbar utveckling.
Förmåga vi tränar på:
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centrala innehåll vi berör:
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.
Ni kommer att få:
Ni kommer att få framställa olika små projekt genom att återbruka material
Lära sig välja material utefter miljöpåverkan
Träna på begrepp och slöjdord som berör arbetsområdet
Träna på att planer sitt arbete med hjälp att skissa och redogöra för val av material, teknik, storlek och hur föremålet kommer att se ut.
Öva på att skapa idéer med hjälp av inspirationsmaterial.
Få kännedom om hur återanvändning av olika material ser ut i Sverige
Diskutera vad som krävs av kvaliteten på föremål för att sälja den till en kund.
Få kunskap om hur tekniken Sashiko broderi är
Prova på att brodera med tekniken sashiko
Individuell feedback på er dokumentation av er arbetsprocess.
Åk 7 - Min förvaring (8 veckor)
Syfte:
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk som sömnad på symaskin. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. På så sätt ska undervisningen bidra till att väcka elevernas nyfikenhet och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om h konstruktion och om hur dessa kunskaper kan kombineras med medvetna val av material och teknik. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser.
Förmåga vi tränar på:
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centrala innehåll vi berör:
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Undersökande av olika materials konstruktionsmöjligheter.
Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
Ni kommer att få:
Träna på att komma på idéer utifrån inspiration
Få kunskaper i hur man syr olika moment som isättning av blixtlås, foder, olika fickor mm
Lära er slöjdord och begrepp som berör arbetsområdet
Träna på symaskinens funktioner
Få kunskap i vad man skall tänka på när man planerar upp ett slöjdprojekt
Individuell feedback i er dokumentation av arbetsplatsen
Undersökning av konstläder, manchester tyger och olika möbeltyger.
Träna på att följa arbetsbeskrivningar
Få kunskaper om hur olika förvaringar sett ut genom historien
Träna på att reflekteras över sin arbetsprocess utifrån kvaliteten av sitt arbete
Min hoodie (hel termin)
Syfte:
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material i detta fall stickade tyger.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. På så sätt ska undervisningen bidra till att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper omfunktion och konstruktion och om hur dessa kunskaper kan kombineras med medvetna val av material och teknik. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder.
Förmåga vi tränar på:
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
Centrala innehåll vi berör:
Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
Ni kommer att få:
Kännedom om hur regler ser ut för plagiat inom mode
Kunskap i hur man syr i stickade tyger med symaskin
Kunskap i vad man skall tänka på när man syr kläder
Träna på att följa arbetsbeskrivningar
Kunskaper om hur man arbetar med mönsterkonstruktion
Få insyn över modehistoria
Lära sig om olika tygers framställning och påverkan på miljön
Lära sig begrepp och slöjdord som rör klädsömnad
Feedback på hur ni dokumenterar en arbetsprocess
Träna på att hitta idéer utifrån inspiration.
Prova på att designa ett tryck i vinyl med digitala verktyg - Shilouette Studio
Få kännedom om materialet vinyl och dess användningsområden
Åk 9 - Egen fördjupning
På vår skola tittar vi över elevernas kunskapsutveckling och lägger upp individuella uppgifter till varje elev. Vilka förmågor måste just den eleven arbeta med för att nå en högre kunskapsutveckling. Därför ser upplägget olika ut för vaje elev. Temat för mina elevr i åk 9 detta året är "Mode och dess påverkan på samhållet".